"Київпастранс" закупив у лізинг 200 білоруських автобусів на близько 1,67 млрд грн без оголошення тендеру.
Зазначається, що договір фінансового лізингу був підписаний у липні. Згідно з ним, комунальне підприємство "Київпастранс" отримає 80 автобусів великої місткості та 120 автобусів - особливо великої, так звані "гармошки". Виробник - Мінський автомобільний завод (МАЗ). Продавець - ТОВ "Укравтоторг".
"Необхідність лізингу пояснюється обмеженими можливостями бюджету Києва. Мовляв, нам дуже потрібні автобуси, і ми хочемо купити багато і зараз, а не поступово через тендери", - заявив аналітик транспортного порталу AlltransUa Іван Черниш.
Лізинг надає "Укргазбанк", який в лютому 2020 року розширив програму співпраці з Білоруссю та почав надавати фінансовий лізинг на білоруську продукцію. Процентна ставка за договором - 11,5% річних.
"Загальна сума угоди становить 50,72 млн євро або близько 1,67 млрд гривень. Вже у вересні "Київпастранс" перерахував "Укргазбанку" 20% авансового платежу - 334,7 млн гривень. Придбання здійснювалось без оголошення тендеру", - йдеться у матеріалі.
"Лізинг - це фінансова послуга, а фінпослуги не підпадають під державні закупівлі. Це дуже зручний механізм, щоб вручну обрати постачальника в обхід ProZorro", - пояснив експерт з пасажирських перевезень Олександр Красноштан.
"Київ цілком може купувати до 50 автобусів в рік на тендерах і це не вдарило б по бюджету. Але у випадку з лізингом начебто склалась ситуація, коли у виграші залишаються всі: місто буде виплачувати кошти протягом трьох років, банк отримує дохід по відсотках, а виробник всі кошти відразу", - йдеться у статті.
"Через надлишок ліквідності банківської системи в Укргазбанку була зацікавленість когось прокредитувати, і вони прийшли з цією пропозицією до міського голови Віталія Кличка. Мовляв, і тобі перед виборами добре, і місто щось отримає", - пояснив Черниш.
В Україні також виробляють пасажирські автобуси та тролейбуси (у Львові та Харкові). Обидва заводи контролюються Порошенком. Кличко та Порошенко ще кілька місяців тому добряче побили горшки, після чого бажання влади Києва закуповувати транспортні засоби у вітчизняного виробника та стимулювати українську економіку відпало. Разом з тим, білоруську важку техніку закуповлює і МНС і Міністерство оборони, навіть МОЗ, тому не дивно, що через кілька років українські виробники просто збанкрутіють. В той же час українці мають платити величезні кошти за розмитнення автомобілів, "щоб підтримувати вітчизняного виробника". Ось така логіка!